شاید این مساله خیلی رایج نباشد که یک بنا، نماد یا سمبل یک کشور یا ملت محسوب شود، اما بناهایی همچون برج ایفل در فرانسه ، ساختمان امپایراستیت در ایالات متحده و برجهای پتروناس در مالزی این گونه هستند.
آسمان خراش ها با اينكه در اقصي نقاط جهان با شكوه و زيبايي خاصي سر برافراشتهاند. اما در عين حال با مخاطرات زيادي نيز روبه رو هستند. ليكن با وجود احتمال روبه رو بودن با چنين خطراتي ، معماران همچنان به طراحي ساختمانها بلند و بلندتر ادامه ميدهند و اين كار به مسابقهاي براي تسخير آسمان و كسب عنوان بلندترين ساختمان جهان تبديل شده است.
در نگاهي كلي به معماري معاصر جهان ، ميتوان به نمونه هاي بينظيري از آسمان خراشها دست يافت. اين آسمان خراش هاي عظيم با هر انگيزه و در پاسخ به هر نيازي كه ساخته شدهاند، متكي بر پيشرفت هاي تكنولوژي هستند.
برجهاي دوقلوي پترناس (Petronas Towers) در كوالالامپور يكی از شاخصترين نمونههاي آسمان خراشها در عصر حاضر به شمار مي روند، که همزمان با شکوفایی اقتصادی قاره آسیا در مالزی واقع در کرانه اقیانوس آرام ساخته شدند طي سالهاي 1992 تا 1998 در زمینی که سابق بر این پیست اتومبیلرانی بود، در مركز ناحيه اقتصادي شهر توسط معمار مشهور “سزار پلي ” (Cesar Pelli) طراحي و ساخته شدهاند.شرکت ملی نفت مالزی برای توسعه عملیات اجرایی خود نیاز به مقری جدید داشت که این امر در نهایت منجر به ساخت این برجها شد.
هر یک از این برجهای 88 طبقه با منارههايي به بلندي 30 متر ، فضایی معادل 218 هزار متر مربع را به خود اختصاص دادهاند كه اين برجها كه به عنوان يك نشانه شهري ،سمبل معماري معاصر مالزي نيز به شمار ميروند و از جمله طرح هاي شاخص در زمينه استفاده از تكنولوژي هستند که جايزه معماري آقاخان را در سال 2004 نصيب خود نمودهاند.
این برجها ترکیبی بیهمتا و بینظیر از جنبههای مذهبی و اقتصادی است، برج های ۶/۱ میلیارد دلاری پتروناس مشتمل بر یک فروشگاه بزرگ ۲۴هزار متری همراه با امکانات تفریحی مختلف، پارکینگی با گنجایش بیش از ۴۵۰۰ اتومبیل، موزه نفت، خانه ارکستر فیلارمونیک مالزی، یک مسجد و ساکن کنفرانس چند رسانهای است که شکوه و عظمت آن را بیش از پیش نمایان میسازد.
در طبقه پایین برجها مجتمع خرید بزرگ سوریا قرار دارد. در طبقه پایین KLCC آکواریم زیبایی قرار دارد که در آن شما از دالان شیشهای زیر آب کوسهها و سفره ماهیهای غول پیکر را از نزدیک خواهید دید. نمایندگی شرکت سونی و اغلب مارکهای لباس شاید از مراکز دیدنی این برج باشند. در طبقه بالای فروشگاههای برج سینما و فروشگاه کتاب بزرگی قرار دارد. موزه آثار هنری این برجها نیز شایان توجه است.
فضایی که برجهای پتروناس اشغال میکنند به شکل یک ستاره 8 گوشه با برجستگیهای دایره مانند است که در آسیا و اسلام متداول است این طرح برگرفته از هنر و سنت اسلامی مالزی است و در واقع سمبل صلح و رستگاری محسوب میشود.
برای ساختمانی با این ویژگیهای خاص چگونگی رفت و آمد مردم در اطراف آن مسالهای است که توسط طراحان این برجها مورد توجه قرار گرفته است.
از ورودی اصلی این برجها، افرادی که قصد دارند به طبقات زوج بروند میتوانند سوار آسانسور شوند، کسانی هم که قصد رفتن به طبقات فرد را دارند میتوانند با پله برقی یک طبقه بالا رفته تا سوار سری دوم همان آسانسورها شوند. به این ترتیب یک مجموعه آسانسور به دو طبقه همزمان میتواند سرویس دهد. قسمت اصلی آسانسورها در مرکز هر برج قرار گرفته است و تمامی آسانسورها دو طبقه هستند.
برای حمل و نقل آسان تر و خالی از اشکال مردم در این برج های ۸۸ طبقه از سه گونه آسانسور مختلف استفاده شده که موارد ایمنی در آن به خوبی رعایت شده است. به این ترتیب اگر یکی از آسانسورها در بین طبقات دچار مشکل شود، میتوان از آسانسورهای همجوار استفاده کرد و مردم به آسانسور مجاور منتقل شوند.
در هر یک از این برجها 24 آسانسور محلی دو طبقه, 5 آسانسور دو طبقه بسیار سریع, 3 آسانسور سرویس کننده و 2 آسانسور مخصوص آتش و 10 عدد پله برقی وجود دارد .
با وجود تمام بلندی و بزرگی این برج ها رفتن از پارکینگ به بالاترین نقطه هر برج فقط نود ثانیه طول میکشد.
نمای ظاهری ساختمان ترکیبی از فولاد و شیشه است و طراحی آن با دربرداشتن مضامین و درون مایه های هنر اسلامی بازتاب و انعکاسی از حضور دین اسلام در کشور مالزی است. این دو برج به طور آشکار قدرت و وقار را با اصول هندسی در قالب معماری اسلامی نمودار میسازد. این برج ها دارای ۳۲ هزار پنجره هستند و مدت زمان مورد نیاز برای تمیز کردن شیشه های این برج یک ماه کامل است.
این برجها به دلیل شیشهای بودن دیوارهشان ظاهری پرزرق و برق دارند، اما در عین حال از ستونهایی کنگرهدار تشکیل شدهاند که به آنها جلوهای زیبا و ملموس میدهند.
بررسی سازه برج های پتروناس
در یک اقدام بیسابقه برای ساخت این برجها از دو شرکت ساختمانی مختلف ژاپنی و کرهای دعوت به کار شد و این شرکتها برای ساخت برجها با یکدیگر به رقابت پرداختند و سرانجام سازندگان برج دوم که شرکتی از کره جنوبی بود برنده شدند. به دلیل فقدان فولاد در کشور مالزی و هزینه بالای واردات آن سعی شد در ساخت این برجها از بتن آرمه بیشتری استفاده شود.
بلندترین طبقه برجهای پتروناس 378.5 متر از سطح زمین ارتفاع دارد و بقیه بنا یک اثر معماری مخروطی شکل است و بالای این برج آنتنی که ارتفاع برج را به 527.5 متر میرساند، قرار گرفته است.
از دیگر نکات قابل توجه در مورد این برجها میتوان به استفاده از 160000 مترمکعب بتن در کل سازه است اشاره کرد.
كاربرد 36 هزار تن آهن در اسكلت فلزي اين برجها با روکش فولاد ضد زنگ به متراژ کلی 65000 مترمربع، دو نمونه بينظير از بزرگترين سازههاي فلزي تاريخ را به نمايش گذاشته است. این رقم وقتی عجیبتر به نظر میرسد که بدانید میزان آن بیش از وزن ۳ هزار فیل است.
پيريزي برجهاي پتروناس به صورت گسترده به ضخامت 4.5 متر، در مساحتي بيش از 5/1 هكتار و حجمي معادل 70 هزار تن بتن ، كه 3 روز متوالي ، 24 ساعته ادامه داشت، بزرگترين پيريزي يكبارهاي ميباشد كه تا به آن در تاريخ انجام گرفته است که در زیر هر برج با 104 شمع 60 تا 115 متری حمایت شده است.
اين پي عظيم ، به تنهايي قادر به تأمين مقاومت ساختمان در طول يك زلزله عظيم نخواهد بود. از اينرو در برجهاي دوقلوي پتروناس 14 دمپر نصب شده است. اين وسيله كه در خرپاهاي مورب سازه فلزي نصب ميگردد، لرزش ساختمان را در طول زلزله كاهش مي دهد و درست مانند يك كمك فنر اتومبيل عمل ميكند. يك آسمان خراش با دمپر مي تواند عمل كند. يك آسمان خراش معمولي، انرژي توليد شده توسط زلزله راجذب كند هر چه زلزله طولانيتر باشد، دمپر ميتواند موثرتر باشد و با هر موج زلزله، انرژي بيشتري جذب كند.
هنگام برخورد باد با يك برج، ساختمان مانند بادبان قايق عمل ميكند. براي اين كه ساختمان بتواند نيروي باد را تحمل كند، بايد به قدري انعطاف پذير باشد كه بتواند مقداري از نيروي باد را جذب كند و در عين حال به اندازه كافي مستحكم باشد تا آسيبي نبيند. برجهاي دوقلو با ارتفاع تقريبي 460 متر، به گونهاي طراحي شدهاند كه بتوانند بادهاي ويران كنندهاي را كه در فصل تايفون ميوزند، تحمل كنند. اين تند بادها كه به سرعتي بالاي 140 كيلومتر در ساعت نيز ميرسند، طراحي هر نوع آسمان خراشي را در اين منطقه با مشكلات متعدد مواجه ميكند .
سزار پلي داراي ديدگاهي بود كه به رفع اين مشكل كمك مي كرد: ” ما پيشنهاد كرده ايم بين دو برج در طبقات 41 و 42 يك پل ارتباطي باشد، این دو برج با یک پل آسمانی 58.4 متری و در ارتفاع 170 متری از سطح زمین به هم متصل شده اند و این پل بطور یکپارچه بلند شده و با یک تکیه گاه زاویه دار حمایت می شود.
البته این پل از ابتدا در طرح اصلی وجود نداشته و وقتی طی ساخت یکی از این برج ها یک تغییر و انحراف بسیار کوچک رخ داد، تنها راه حل ممکن برای این مسئله ساخت این پل هوایی عظیم بود که توسط یک شرکت کره ای ساخته شد.
معمار این پل به آن “مدخلی به آسمان” میگوید چرا که مانند یک دروازه تاریخی است. اين پل با تكيهگاههاي خود، دروازهاي به سوي آسمان ميسازد، دو پل دو طبقهای در میان آن طبقات به هم متصل شدهاند.
اما ديدگاه معماري پلي با شرايط فيزيكي برج ها مغايرت پيدا كرد، زيرا ميبايست خود را با حركت هاي مختلف هر كدام از دو برج مطابقت دهد كه در اين حالت انعطاف پذيري مستقل هر برج ، به علت اتصال به يك پل مشترك ، عملا غير ممكن ميگردد.
این پل هوایی علاوه بر داشتن حالت تفریحی به عنوان ابزاری امنیتی هم به شمار میرود و مردم میتوانند در مواقع آتش سوزی و یا سایر موارد اورژانسی در یک برج با عبور از پل مربوطه خود را به برج دیگر برسانند. هرچند اتفاقی که در سپتامبر ۲۰۰۱ افتاد نشان داد این پل در مواقعی که هر دو برج در معرض خطر هستند و باید به طور همزمان تخلیه شوند هیچ کارآیی نخواهد داشت و ظرفیت پلکانهای معمولی و اضطراری نیز در زمان وقوع چنین حادثهای کافی نیستند.
خطر واقعي زماني است كه بادهاي چرخان همزمان از زواياي مختلف به برجهاي دوقلو برخورد كنند و برجها در جهات مختلف خم شوند، در اين هنگام ، اين پل 900 تني جدا خواهد شد و به پيادهرو شلوغ پايين سقوط خواهد كرد. براي حل اين مشكل خاص طراحي ، مهندسين وسيله اي را از فن آوري زلزله قرض گرفتند.
دوپايه استوانهاي پل كه 35 متر طول و هر كدام 60 تن وزن دارند، دمپرهاي عظيمي هستند كه در هنگام خم شدن و تكان خوردن هر ساختمان كشيده و به جاي خود باز ميگردند. براي پيشگيري از شكسته شدن پل و برج ها ، به صفحه هايي گردان وصل ميشوند كه ميتوانند حداقل 45 درجه در هر جهت بچرخند. به اين ترتيب پايههاي دمپر، چرخش و پيچش را جذب ميكنند ، در حالي كه سيستم تكيهگاه داخلي پل بدون حركت باقي ميماند.
ساختار پيچيده برجهاي دوقلوي پتروناس، نمونهاي از تلاش و همكاري تنگاتنگ معماران و مهندسان سازه در تحقق بخشيدن به روياي تسخير آسمان محسوب ميشود. مسلماً با پيشرفت تكنولوژي، روياي ساخت آسمان خراشهايي جامه عمل به خود خواهد پوشيد كه حتي در تصور بشر كنوني نيز نميگنجد. شايد بتوان گفت چالش آينده، خلق ساختمانهاي بلندتري باشد كه در عين برخورداري از تكنولوژي پيشرفته، هم زيبا و باوقار باشند و هم به قصد خدمت به مردم و ارتقا محيط شهري ساخته شده باشند.
طراحي آسمان خراشها، به لحاظ ايجاد فرمهاي سازهاي، از پيچيدگيهاي خاصي برخوردار است. اين موضوع از يك سو به وجود تخصصهاي متعدد درگير در طراحي اين ساختمانها بر ميگردد و از سوي ديگر هر چه ساختمان بلندتر ميشود ، شدت نيروهاي طبيعي جاذبه ، باد و زلزله افزايش مييابد. در نتيجه ، تدابير سازهاي براي مقابله با اين نيرو به جنبه مهمي در طراحي ساختمانهاي بلند تبديل ميشود. همين امر فرم ساختمان هاي بلند را تا حد نسبتا زيادي از نحوه طراحي سازه آنها متأثر ميسازد.